Co to jest SEO i czym różni się od SEM?

W poniższym artykule odpowiemy na pytanie czym jest SEO i SEM oraz wyjaśnimy co je różni. Poszukując informacji o prowadzeniu skutecznego marketingu internetowego z pewnością spotkałeś się już z tymi pojęciami. W tym miejscu chcemy podkreślić, że pojęcie SEO i SEM nie są synonimami i nie należy ich stosować zamiennie.

Co to jest SEO?

SEO to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimization. W Polsce potocznie nazywane jest pozycjonowaniem. Działania SEO polegają na zwiększaniu ruchu organicznego przez wyświetlanie witryny na pierwszych stronach w Google.com, Yahoo.com, Bing.com i innych popularnych wyszukiwarkach internetowych.

Pozycjonowanie jest złożonym procesem, a jego pierwsze efekty widoczne są dopiero po paru tygodniach, a czasem dopiero po kilku miesiącach. SEO wymaga czasu i systematycznej pracy. Ma to związek z robotami, które skanują witrynę.

Ze względu na największą popularność wyszukiwarki Google skupimy się na jej unikalnych algorytmach Panda i Pingwin, których zadaniem jest walka ze spamerskimi witrynami posiadającymi niskiej jakości kontent.

kampania reklamowa w google

Czym są działania SEO on-site i off-site?

Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Możne je podzielić na te wynikające z samej witryny, czyli działania on-site oraz działania zewnętrzne, czyli off-site.

Jak działa Panda?

Algorytm Panda skupia się na analizowaniu naszej witryny. Mowa tu o optymalizacji strony pod kątem SEO. Brak lub skopiowane teksty z innych stron negatywnie wpłyną na pozycję witryny. Puste podstrony i zduplikowane treści w obrębie witryny odbiją się czkawką. Działania on-site głównie skupiają się na optymalizacji witryny pod kątem SEO oraz dodawaniu nowych treści na stronie.

Jak działa Pingwin?

Algorytm Pingwin sprawdza linki prowadzące do witryny, dotyczy więc on działań off-site. Link Bulding polega na pozyskiwaniu odnośników do strony z artykułów sponsorowanych w serwisach zewnętrznych, ogłoszeń, postów, wpisów czy katalogów stron jak wertui.pl. Dla algorytmu Pingwin większe znaczenie ma jakość linków, niż ich ilość. Ważne jest również systematyczne pozyskiwanie odnośników do witryny.

Co to jest SEM?

Działania SEM obejmują działania SEO przy jednoczesnym prowadzeniu kampanii typu „pay per click”. Search Engine Marketing to szereg działań, które pozwalają na podniesienie pozycji witryny i zwiększenie ruchu organicznego i płatnego.  Jak widzisz SEM jest znacznie szerszym pojęciem od SEO. Najlepiej przedstawi to następujące równanie:

SEM = SEO + PPC

Przeprowadzimy dla Twojej firmy pozycjonowanie i kampanie reklamowe w Google!

Jeśli szukasz firmy, która właściwie zajmie się marketingiem Twojej firmy – to jest odpowiedni czas na kontakt z nami!

Czym jest reklama typu PPC ?

Czym jest reklama typu PPC?

Reklama internetowa typu „pay per click” polega na płaceniu za kliknięcie w baner lub link sponsorowany. Dużą korzyścią jest ponoszeniu kosztu tylko w przypadku przekierowania użytkownika na naszą stronę. W ten sposób działają reklamy internetowe np. Google Ads czy posty sponsorowane na Facebooku.

Jakie są zalety reklamy Pay Per Click?

Ogromną zaletą PPC jest przyniesienie efektów w niedużym odstępie czasu. Wynika to z faktu wykupowania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Najlepszym przykładem tego typu reklamy jest Google Ads (dawniej AdWords). Po skonfigurowaniu konta możemy wyświetlać sponsorowane linki na pierwszej stronie wyszukiwarki Google oraz na stronach sieci partnerskiej Google. Umożliwia to na wyświetleniu oferty firmy tysiącom użytkownikom w naszej okolicy.

Reklama internetowa typu „pay per click” polega na płaceniu za kliknięcie w baner lub link sponsorowany. Dużą korzyścią jest ponoszeniu kosztu tylko w przypadku przekierowania użytkownika na naszą stronę. W ten sposób działają reklamy internetowe np. Google Ads czy posty sponsorowane na Facebooku.

Ogromną zaletą PPC jest przyniesienie efektów w niedużym odstępie czasu. Wynika to z faktu wykupowania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Najlepszym przykładem tego typu reklamy jest Google Ads (dawniej AdWords). Po skonfigurowaniu konta możemy wyświetlać sponsorowane linki na pierwszej stronie wyszukiwarki Google oraz na stronach sieci partnerskiej Google. Umożliwia to na wyświetleniu oferty firmy tysiącom użytkownikom w naszej okolicy.

Korzyści płynące z prowadzenia działań SEO i SEM

Konkurencja na rynku jest ogromna, aktualnie niemal każda firma posiada własną stronę internetową. Prowadzenie działań marketingowych pozwala na zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Niesie to ze sobą wiele korzyści:

Szybkie efekty w krótkim czasie, dzięki działaniom SEM i wyświetlaniu linków sponsorowanych.

Przyjazny odbiór reklamy przez potencjalnego klienta. Według przeprowadzonych badań dla wielu użytkowników reklama PPC w wyszukiwarce jest użyteczna, ponieważ wyświetla się na zapytanie o daną usługę lub produkt. 

Efektywne pozyskiwanie klientów za pomocą SEO przez wyświetlanie się na pierwszej stronie na zapytanie odnośnie świadczonych usług i produktów. Wyświetlanie oferty  grupie docelowej dzięki działaniom SEM, przez docieranie do użytkowników wyszukiwarek internetowych, którzy w danym momencie poszukują produktu lub usługi z oferty firmy.

Zobacz również