Jak zaangażować klienta będącego na stronie? Poznaj techniki UX

Jakie powody przyświecają nam podczas projektowania i administrowania stroną internetową? Z reguły chcemy, by nasza witryna, sklep internetowy czy blog odniósł sukces, był popularny, a co za tym idzie, generował zyski. To jednak możliwe jest jedynie wtedy, gdy na pierwszym miejscu postawimy nie swoje potrzeby, a potrzeby i preferencje użytkowników. Dlatego tak istotne jest wykorzystanie technik User Experience w tworzeniu strony internetowej.

Dlaczego warto wykorzystać User Experience na stronie internetowej?

User Experience to dziedzina, która wprawdzie znana od dawna, dopiero w ostatnich latach zyskała miano powszechnie stosowanej. Od dawna wiadome było, że motorem napędowym każdego biznesu w sieci byli użytkownicy. Prawda jest jednak taka, że ogromna konkurencyjność branży e-commerce niejako wykształtowała w internautach wysokie wymagania względem funkcjonalności, ale także estetyki stron internetowych. Dlatego też badanie dotychczasowych doświadczeń użytkowników i działanie w zgodzie z ich preferencjami stanowi klucz do odniesienia sukcesu.

Bo to właśnie satysfakcja klientów i użytkowników naszej stronie determinuje to, czy zbudujemy zaufanie klientów, przyciągniemy nowych użytkowników, uzyskamy odpowiedni zysk ze sprzedaży i zadowalający wskaźnik konwersji. Klient, który od początku jest sceptycznie nastawiony do funkcjonalności strony, nie zechce do nas powrócić a co więcej, prawdopodobnie odradzi skorzystanie z naszej oferty kilku innym potencjalnym klientom. Czy User Experience jest ważny w procesie projektowania i rozwijania witryny internetowej? Zdecydowanie tak, i to właśnie tym zagadnieniem powinniśmy się zainteresować najbardziej, o ile zależy nam na rozwoju biznesu e-commerce. 

W jaki sposób wykorzystać potencjał UX w e-commerce

Jak przeprowadzić badanie User Experience, które w praktyce przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności naszej strony internetowej? Rozwój dziedziny UX/UI oferuje nam coraz więcej praktyk, które umożliwiają zrealizowanie tego procesu. My jednak zajmiemy się najpopularniejszym, empirycznym badaniem UX strony. 

Cały proces możemy podzielić na trzy podstawowe etapy. Pierwszy to audyt UX zrealizowany przez specjalistów doskonale znających wszelkie praktyki wpływające na zwiększenie satysfakcji użytkownika z pobytu na naszej stronie. Taki audyt strony internetowej realizowany jest poprzez dogłębną analizę każdego elementu strony, w celu znalezienia wszelkich słabości, które mogą wpłynąć na negatywny odbiór witryny. Drugi element to wędrówka poznawcza. Ten etap może być wykonany osobno, przez wybraną grupę testerów, ale może także być częścią audytu SEO. W ramach wędrówki poznawczej przechodzimy przez całą witrynę dokładnie w taki sposób, w jaki zrobiłby to użytkownik. Stworzenie optymalnej ścieżki użytkownika zapewni nam uzyskanie szerszej perspektywy, nie tylko z poziomu administratora strony, ale też z poziomu samego użytkownika.

Kolejnym etapem jest tak zwany card sorting, który odpowiada za analizę czytelności treści publikowanych na stronie. Ten element najczęściej wykonywany jest z użyciem profesjonalnego oprogramowania, takiego jak xSort, UserZoom czy Optimal Sort. 3-etapowy proces badania UX ma na celu zweryfikowanie wszelkich słabości strony i wprowadzenie praktyk, optymalizujących doświadczenia użytkowników. Jakie to praktyki? 

Techniczna optymalizacja witryny – zapewnij użytkownikom pozytywne doświadczenia

Co zrobić, by nasza strona była przyjazna użytkownikom? Zacznijmy od absolutnej podstawy, jaką jest optymalizacja techniczna naszej witryny. To właśnie ten pozornie nieistotny z punktu widzenia UX element ma największy wpływ na zniechęcenie do dalszego korzystania ze strony internetowej. Witryna, która ładuje się zbyt długo, prawdopodobnie będzie porzucona przez większość użytkowników, a problemy techniczne strony mogą także negatywnie wpłynąć na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. 

Audyt pod pozycjonowanie, który może zostać zrealizowany przy okazji audytu UX, w praktyce ujawni wszelkie techniczne problemy witryny i umożliwi szybką optymalizację. Szybka strona internetowa to gwarancja zadowolenia klientów i pozytywnej reakcji algorytmów wyszukiwarki. 

Zadbaj o responsywność witryny na urządzeniach mobilnych

O co chodzi z responsywnością strony? Jak doskonale wiemy z własnych doświadczeń, strony internetowe przeglądane są nie tylko na laptopach czy ekranach komputerów, ale też na smartfonach czy tabletach. Responsywność witryny charakteryzuje się tym, że zarówno sama witryna, jak i wszystkie jej elementy dopasują się do rozmiaru ekranu i będą wciąż funkcjonalne i wygodne w użytkowaniu.

To istotny element procesów UX, który może przekreślić szansę na zdobycie uwagi ogromnego grona użytkowników, dla których smartfon jest urządzeniem pierwszego kontaktu z naszą stroną. UX responsywności powinien objąć nie tylko inne urządzenia, ale też różne systemy operacyjne czy modele smartfonów. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele darmowych narzędzi, które ułatwiają weryfikację pełnej funkcjonalności naszej strony pod kątem responsywności. 

Wszystko jasne na pierwszy rzut oka – zadbaj o intuicyjną nawigację

Każdy, kto odwiedzi naszą stronę internetową po raz pierwszy, już po chwili powinien doskonale wiedzieć, co kliknąć, by dostać się do interesującej go sekcji. Nawigacja strony powinna być czytelna i intuicyjna, a sam użytkownik podczas wizyty na naszej stronie, bez względu na to, czy zagłębił się w poszczególną witrynę, zapisuje się do subskrypcji, czy realizuje zakup, powinien wiedzieć, w którym miejscu się znajduje, dlaczego tam jest i co właśnie się dzieje na stronie.

Eksperci UX wskazują, że ostatni czas pod względem trendów nawigacyjnych należał głównie do stron typu single page. Tego typu witryny cechują się brakiem ponownego ładowania każdej podstrony. Użytkownik, nawigując po stronie, płynnie przechodzi do konkretnych elementów. Taka mechanika działania witryny jest pozytywnie odbierana przez internautów, co może dodatkowo zwiększyć potencjał naszej strony. 

Jeśli jesteśmy na etapie intuicyjnej nawigacji, warto także zachować umiar w dodawaniu poszczególnych elementów strony. W przypadku UX, a raczej UI designu, minimalistyczne podejście do interfejsu strony przynosi znacznie więcej korzyści, niż serwis atakujący nas tysiącami niepotrzebnych ozdobników. 

Czego unikać na stronie internetowej?

UX to dziedzina, która w praktyce pokazuje, jak małe szczegóły mogą zaważyć na pozytywnym czy negatywnym odbiorze strony internetowej. Eksperci stale związani z obszarem doświadczeń użytkowników z powodzeniem mogą stworzyć repozytorium złych praktyk, które hamują rozwój witryny i zmniejszają pozytywny jej odbiór. Czego unikać, projektując przyjazną użytkownikom stronę internetową?

Przede wszystkim zbyt dużo niepotrzebnych przycisków i kafelków, które w praktyce prowadzą do tych samych czy podobnych sekcji. Warto postawić na minimalizm i kosztem większej liczby takich elementów, dobrze wyeksponować te, które z punktu widzenia użytkownika są najważniejsze. Pamiętajmy też o zachowaniu odpowiedniego kontrastu wizualnego na stronie i doborze takich barw, które z jednej strony będą eleganckie a z drugiej atrakcyjne dla użytkownika. Nie przesadzajmy także z ciągłymi próbami przekonania klienta do sprzedaży. Wyskakujące znienacka bannery, okienka czatu, pop-upy są przydatne z punktu widzenia sprzedaży, jednak na dłuższą metę niesamowicie irytują użytkownika. 

Wykonaj audyt swojej strony internetowej!

Sprawdź techniczne aspekty, które wpływają na pozycjonowanie Twojej strony www.

Zobacz również