Od czego zależy skuteczność pozycjonowania (SEO) w 2022?

Pozycjonowanie strony internetowej wymaga przede wszystkim zwrócenia uwagi na obecne trendy i najnowsze zmiany w algorytmach wyszukiwania. Warto pamiętać, że wiele stosowanych od lat metod odchodzi w zapomnienie. Podstawą są obecnie wysokiej jakości treści i zapewnienie użytkownikom odpowiednich wrażeń, jednak liczy się także wiele innych kwestii. O czym warto wiedzieć, by zadbać o skuteczne pozycjonowanie?

SXO, czyli SEO i UX – podstawa aktualnych trendów w pozycjonowaniu

Bez względu na to, czy chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego, czy na przykład pozycjonowanie strony WordPress, w centrum uwagi zawsze powinien znaleźć się użytkownik. Oczekiwania internautów są coraz większe, co idzie w parze ze zmieniającymi się wymaganiami ze strony wyszukiwarek takich jak Google. W ostatnich latach na znaczeniu zyskał UX – to skrót, który oznacza „User Experience”, czyli dosłownie „doświadczenie użytkownika”. Co stoi za tym pojęciem? To przede wszystkim przygotowywanie witryn, które są łatwe w odbiorze, przejrzyste i czytelne.

Z połączenia SEO i UX powstało podejście określane jako SXO – „Search Experience Optimization”. To technika pozycjonowania, która pozwala obecnie osiągnąć świetne rezultaty. Liczą się tutaj zarówno kwestie techniczne, takie jak czas ładowania strony czy dostosowanie kodu witryny pod kątem urządzeń mobilnych, jak i zagadnienia związane z nawigacją czy zawartością. Do tego dochodzi dostosowanie treści i układu witryny do najnowszych wytycznych Google, które w coraz większym stopniu skupiają się na wrażeniach internautów z korzystania z poszczególnych stron. SXO to w pewnym sensie ewolucja SEO. Sprawdzone metody, które stawiają na pierwszym miejscu treść i linkowanie, wciąż są bardzo istotne – dodatkowo jednak należy zadbać o doświadczenia użytkowników.

Pozycjonowanie strony internetowej z Core Web Vitals – nowe czynniki rankingowe Google

Spore zmiany w świecie pozycjonowania spowodowało wprowadzenie nowego zestawu czynników rankingowych wyszukiwarki Google, które otrzymały wspólną nazwę „Core Web Vitals”. To wskaźniki, które obejmują trzy główne aspekty korzystania ze strony: prędkość ładowania, interaktywność i tzw. stabilność wizualną. Pierwsze elementy Core Web Vitals zostały wdrożone już w 2020 roku, a od tego czasu Google nieustannie pracuje nad ich udoskonalaniem. Do najważniejszych wskaźników należą:

  • CLS („Cumulative Layout Shift”) – stopień przesuwania się elementów na ekranie w trakcie ładowania witryny. Wysoki wynik CLS oznacza, że strona jest źle przygotowana pod tym kątem, co może prowadzić do przypadkowych kliknięć i większej frustracji ze strony użytkowników.
  • LCP („Largest Contentful Paint”) – czas potrzebny na wczytanie głównej części zawartości strony. Według wytycznych Google wyniki powyżej 2,5 sekundy mogą być problematyczne, jednak dokładne wartości zależą od rodzaju witryny.
  • FID („First Input Delay”) – wskaźnik określający czas pomiędzy wykonaniem czynności przez użytkownika a przetworzeniem jej przez stronę. Optymalna wartość wynosi poniżej 100 milisekund; powyżej 300 ms możemy zaobserwować bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie.

Jak poradzić sobie z nowymi zmianami w algorytmach wyszukiwarki? Audyt SEO to świetny sposób, by zadbać o zgodność z aktualnymi wytycznymi. Można go wykonać nawet za darmo; co więcej, tego typu usługi umożliwiają również m.in. audyt strony na WordPress.

seo 2022

Wyszukiwanie głosowe a słowa kluczowe

Następnym obszarem, któremu warto się przyjrzeć, jest wyszukiwanie głosowe. Wraz ze wzrostem skuteczności rozpoznawania głosu i rosnącą popularnością interaktywnych asystentów w smartfonach coraz więcej użytkowników decyduje się na skorzystanie z takiego rozwiązania. Wiąże się to również z nieco innym formułowaniem wyszukiwanych fraz – często będą to pełne zdania lub pytania. Z tego względu coraz istotniejsze stają się tzw. frazy long-tail, które obejmują właśnie tego typu zapytania. Aby zapewnić skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego lub innej witryny w 2022, konieczne będzie odpowiednie połączenie krótszych i dłuższych słów kluczowych.

Treści wideo a pozycjonowanie

VSEO, czyli pozycjonowanie wideo, to kolejny interesujący element skutecznej strategii SEO na 2022 rok. Taki rodzaj marketingu mogą wykorzystać na przykład blogi czy firmy, które publikują różnego rodzaju webinary czy poradniki. To także niezwykle ważna kwestia dla osób tworzących na YouTube i innych platformach. Również i tutaj istotny jest dobór słów kluczowych, interesujący tytuł i wartościowa zawartość.

Pozycjonowanie strony internetowej – urządzenia mobilne

Już ponad 50% zapytań do Google pochodzi ze smartfonów i tabletów. W efekcie niezbędne jest wdrożenie tzw. responsywności, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, które różnią się od komputerów przede wszystkim proporcjami ekranu. Poprawnie pozycjonowana witryna powinna być czytelna bez względu na wykorzystywany sprzęt. Audyt strony internetowej często obejmuje również tego typu kwestie.

Jak dane strukturalne wpływają na SEO?

Czy dane strukturalne w SEO mają znaczenie?

Przygotowanie stron pod SEO w 2022 roku powinno skupiać się również na danych strukturalnych. To informacje w kodzie witryny, które nie są bezpośrednio widoczne dla użytkownika – mogą one obejmować m.in. oceny produktów, terminy i lokalizacje wydarzeń, podstawowe dane o przepisach, ceny czy adres firmy. Tego typu dane mogą być automatycznie czytane przez wyszukiwarkę i wyświetlane na liście wyników, jeśli zgadzają się z określonym schematem – więcej na ten temat można znaleźć na witrynie Schema.org i w dokumentacji Google. Jest to kolejny aspekt pozycjonowania, który ma na celu poprawę doświadczeń użytkownika: dzięki danym strukturalnym internauci mogą od razu zdobyć najistotniejsze informacje, co powinno prowadzić do większego zainteresowania stroną.

Co już nie sprawdza się w SEO?

Oprócz nowości w pozycjonowaniu należy zwrócić uwagę również na metody, które już straciły swą skuteczność. „Spamowanie” słowami kluczowymi, pozyskiwanie linków z katalogów czy skupianie się wyłącznie na dopasowaniu do wyszukiwarki zamiast zwrócenia uwagi na użytkownika – to tylko niektóre ze sposobów, których lepiej unikać. Aby sprawdzić, czy dana witryna wykorzystuje tego typu działania, warto przeprowadzić audyt WWW.

Porozmawiajmy o SEO dla Twojej firmy

Umów się na konsultację w sprawie pozycjonowania strony www

Zobacz również