Strona internetowa – profesjonalna czy na szablonie?

Wiele osób, które chcą zamówić stworzenie strony www, są zaskoczone wyceną. Poniższy artykuł ma na celu rozjaśnić skąd biorą się różnice w cenie odnośnie tworzenia witryn. Ogólnie drażliwą kwestią jest cena usług internetowych, takich jak: programowanie witryn, prowadzenie SEO czy kampanii Google Ads. Koszt stworzenia strony internetowej może wahać się do około 1 000 zł do 100 000 zł i nie, nie zaszła tu żadna pomyłka. 🙂

Tak duża rozbieżność cen nie bierze się z kosmosu i nie jest próbą oszustwa. Przeciętny użytkownik Internetu nie jest wstanie odróżnić strony www za 1 000 zł od tej za choćby 10 000 zł – nic dziwnego, nie każdy musi posiadać rzetelną wiedzę programistyczną. Atmosferę podgrzewają również wyrastające jak grzyby po deszczu kreatory stron, które pozwalają na samodzielne stworzenie strony.

Stałe koszty utrzymania strony: domena i hosting

Na koszty strony składa się również domena (adres strony np.: www.twojanazwa.pl) i hosting (serwer na którym znajdują się pliki naszej strony). Często osoby, które kupiły stronę, są zaskoczone, że po roku muszą opłacić stałe koszty utrzymania strony. Wynika to z niewiedzy, że hosting i domenę najczęściej opłaca się z góry na rok. Wiele firm tworzących witryny internetowe uwzględnia te koszty już w cenie końcowej, a informacja o hostingu i domenie są uwzględnione w umowie.

Stałe koszty utrzymania standardowej strony to zazwyczaj około 350 zł w skali roku. W tym miejscu chcę podkreślić, że cena hostingu zależy od pojemności zakupionego serwera i jego parametrów technicznych. Jeśli planujesz prowadzić stronę, z milionem wyświetleń miesięcznie, musisz przygotować się na znacznie większe koszty stałe.

programowanie stron i sklepów internetowych

Kreatory stron www

Przeciętny użytkownik nie zna się na kodzie i języku programowania. Kreatory pozwalają na zbudowanie strony z gotowych „puzzli”. Są to szablonowo zaprogramowane podstawowe bloki, między innymi takie jak: blog, nagłówek, kalendarz czy formularz kontaktowy. Daje to dość wąskie pole do popisu i wymusza korzystanie z ograniczonych rozwiązań. Jeżeli masz wyczucie graficzne możesz stworzyć wizualnie ładną stronę, bez szczególnych funkcjonalności. To rozwiązanie raczej sprawdzi się dla początkujących blogerów z mocno ograniczonym budżetem. W sieci można znaleźć wiele ofert kreatorów, które pozwalają na stworzenie strony www od 300 do 500 zł.

Kreatory stron to pewna alternatywa dla osób, które chcą spróbować samodzielnie prowadzić własną stronę. Nie dajcie się nabrać na reklamowe hasła „profesjonalna witryna w 30 minut”. Owszem, tym sposobem można stworzyć stronę w jeden dzień, jednak z czasem może się okazać problematyczna w prowadzaniu zmian w jej funkcjonalności i pozycjonowaniu.

Sprawdzi się na początek, raczej dla blogerów, którzy po kilku miesiącach postanowią zainwestować w nową, już profesjonalną witrynę.

Strona na gotowym szablonie

Szablony to gotowe rozwiązania przygotowane dla CMS’ów, takich jak np. WordPress. Mając podstawową wiedzę programistyczną, możemy samodzielnie postawić stronę. Na Allegro czy na OLX możemy znaleźć liczne oferty stworzenia „profesjonalnych” stron na szablonie za 1 000 zł.

Największą zaletą tego rozwiązania jest cena i szybkość wykonania. Strona postawiona na szablonie jest estetyczna i łatwa w obsłudze. Np. na WordPressie znajdziemy setki gotowych szablonów dostępnych w wersji darmowej i płatnej. Można je dostosować kolorystycznie, wgrać logo, favicon czy własne zdjęcia. W zależności od dostosowania grafik (ich wielkości i jakości) do szablonu można uzyskać witrynę, która wygląda ładnie i profesjonalnie.

WordPress posiada również ogromne zaplecze wtyczek, które pozwalają na korzystanie z gotowych, zaprogramowanych funkcjonalności. Jak w przypadku szablonów, dzielimy je na darmowe i płatne. Sama instalacja wtyczki i jej konfiguracja nie jest skomplikowana, posiadają one obszerne instrukcje obsługi w języku angielskim.

Problem zacznie się, gdy po kilku miesiącach zechcemy wprowadzić na naszą witrynę zmiany. Nagle może okazać się, że przy próbie dodania lub usunięcia jakichś funkcjonalności nasza strona się rozpada – i to dosłownie. Grafiki i kolumny źle się wyświetlają sprawiając, że strona jest nieczytelna. Z tego powodu wielu programistów widząc, że witryna jest postawiona na gotowym szablonie nie podejmuje się na wprowadzanie jakichkolwiek zmian.

Strony www na szablonie może postawić każdy, kto ma cierpliwość i trochę wolnego czasu. Sama instalacja Wordpresa nie jest trudna, a liczba darmowych szablonów pozwala na dobranie odpowiedniego układu strony. Posiadając nawet prosty program graficzny możemy dopasować grafiki z darmowych banków zdjęć. Tworząc tego typu stronę samodzielnie musimy opłacić domenę, hosting oraz ewentualnie cenę płatnego szablonu i wtyczek (których cena waha się w granicach od kilku do kilkunastu dolarów). To właśnie otrzymamy w cenie od 1 000 do 3 000 zł.

Programowanie profesjonalnej strony internetowej

Jak wygląda programowanie profesjonalnej strony internetowej?

Zaprogramowanie profesjonalnej strony internetowej wymaga obszernej wiedzy. Wszystko zaczyna się od rozmowy i ustalenia jakie zadania ma spełniać strona. Czy ma to być witryna informacyjna, sklep internetowy, a może skomplikowany serwis rezerwacyjny?

Cena zaprogramowania od podstaw prostego landing page zaczyna się od 3 000 zł. Za prostą stronę z podstronami musimy przygotować się na koszt około 5 000 zł. Za dobrze zaprogramowany sklep internetowy musimy liczyć się z ceną około 10 000 zł. Podane kwoty to próg minimalny.
W ramach wyceny strony wliczany jest indywidualny projekt graficzny strony. Wykonuje go grafik, według wytycznych wskazanych przez klienta. Jest on dostosowany wizualnie do logo i kolorów firmy. Wszystkie detale graficzne są doskonale dopasowane, dając razem niesamowity efekt spójności. Możliwe jest wykorzystanie zdjęć z płatnych banków zdjęć, jeżeli klient nie posiada własnych. Projekt graficzny służy jako mapa dla programisty. Na jego podstawie zostaje programowana strona z uwzględnieniem wszystkich aspektów wizualnych.

Profesjonalnie zaprogramowana strona dobrze się pozycjonuje, umożliwia wprowadzanie zmian. Firmy zajmujące się profesjonalnym tworzeniem stron często oferują usługi copywriterów i optymalizują stronę pod kątem SEO.

Cena strony profesjonalnej jest znacznie wyższa, ale przekłada się to na jakość wykonania. Nad stroną pracuje kilka osób: grafik, programista i specjalista SEO. Praca każdej z tej osób ma swoją ogromną wartość, a dzięki ścisłej współpracy otrzymujemy atrakcyjną, profesjonalnie zaprogramowaną witrynę, przygotowaną pod skuteczne pozycjonowanie.
Czas stworzenia profesjonalnej witryny również jest dłuższy. Przy terminowej akceptacji poszczególnych etapów i przekazanie materiałów pomocniczych (zdjęć, logotypów, oferty) praca nad stroną zajmie około miesiąca (20 dni roboczych).

Rozpocznij skuteczne działania marketingowe dla Twojej firmy!

Umów się na bezpłatną 30 minutową konsultację z naszym specjalistą. Podczas rozmowy określisz to co chcesz osiągnąć w działaniach marketingowych, a my podamy rozwiązania, które będziesz mógł wdrożyć.

Jaką stronę internetową wybrać?

Strony www – gotowiec czy profesjonalnie?

Strona na szablonie czy profesjonalnie zaprogramowana witryna? To pytanie, na które nie ma dobrej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i budżetu. Kreator stron www polecam osobom, posiadającym małe przedsiębiorstwa dla których wystarczające jest samo pojawienie się w internecie. Kreator stron www sprawdzi się na pierwsze miesiące działalności. Jeśli interes się rozkręci wówczas sam postanowisz zainwestować w swoją stronę internetową.

Strona na szablonie to rozwiązanie na rok, góra dwa. Trendy stron internetowych szybo się zmieniają, a brak możliwości wprowadzania zmian w szablonie wiążę ręce. Twoja firma również się zmienia i rozwija. Możesz, co kilka miesięcy inwestować w nową stronę na szablonie lub zdecydować się na profesjonalną witrynę. Strona na gotowym szablonie będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie wprowadzają nowych usług, posiadają raczej stałą i niezmienną ofertę.

O profesjonalnych witrynach powinien pomyśleć przede wszystkim ten, kogo główny dochód będzie pozyskiwany za pomocą Internetu. Mowa tu o sklepach internetowych, systemach rezerwacyjnych dla hoteli, częstych zmianach w ofertach jak np. w biurach podróży. Unikatowe funkcjonalności, odpowiednie zabezpieczenie witryny przed wyciekiem danych klientów, łatwe i szybkie aktualizowanie oferty – to kwestie, które mają ułatwić Tobie pracy i dać wymierny zwrot z inwestycji.

Posiadając nawet profesjonalną witrynę musisz wiedzieć jedno – co 3-4 lata i tak powinieneś zmienić witrynę i postawić ją praktycznie od nowa. Wiąże się to z dynamicznym rozwojem nowych technologii oraz języka programowania. Z pewnością zauważyłeś, że regularnie, co kilka lat takie portale jak Facebook, Instagram, Onet czy WP zmieniają całkowicie swoje witryny. Oczywiście nie zmienia się tylko ich wygląd lecz również język ich programowania. Ma to związek z bezpieczeństwem danych, sposobem programowania i wczytywania stron na różnych urządzeniach.

Zobacz również

Pozycjonowanie strony www – od czego zacząć?

Pozycjonowanie strony internetowej to obecnie kluczowy element każdej strategii marketingowej, skupionej na rozwoju biznesu online i przyciągnięciu nowych klientów. Bez względu na to, czy prowadzimy