Jak najlepiej poznać swoich odbiorców? Sprawdź, czego możesz się dowiedzieć z Google Analytics

W lipcu 2023 roku usługa Universal Analytics (Google Analytics 3) skończy zbieranie nowych danych – zastąpi ją nowa wersja, Google Analytics 4. Jakie zmiany czekają na właścicieli stron internetowych? Co warto wiedzieć o funkcjach GA3 i GA4?

Google Analytics – skuteczne śledzenie ruchu na witrynie

Usługa Google Analytics została uruchomiona w pierwszej wersji już od 2005 roku, a od tego czasu przeszła przez sporo zmian. To narzędzie, które pozwala zdobyć wiele interesujących informacji o ruchu na stronie internetowej. Z jej pomocą można znaleźć odpowiedzi między innymi na następujące pytania:

  • ilu użytkowników odwiedza stronę,
  • które podstrony są najczęściej odwiedzane,
  • w jaki sposób internauci trafiają na witrynę i jak z niej korzystają,
  • jaka część odwiedzających dociera na stronę z linków zewnętrznych, takich jak reklama Google Ads.

Google Analytics to również źródło znacznie bardziej szczegółowych danych. Możemy na przykład dowiedzieć się, w którym miejscu dany użytkownik opuścił stronę, ile razy pobrano konkretny plik i ile zapytań do firmy zostało wysłanych przez formularz na witrynie. Dzięki odpowiedniej konfiguracji możliwe jest efektywne usprawnienie ścieżki klienta, chociażby poprzez wprowadzenie zmian w miejscach, w których internauci spodziewali się np. formularza kontaktowego.

Choć wielu właścicieli stron internetowych wciąż stosuje trzecią wersję usługi – Google Analytics 3 (GA3), znaną także jako Universal Analytics (UA) – już teraz warto zainteresować się Google Analytics 4 (GA4). To idealny moment, by dostosować stronę do działania nowej wersji tego narzędzia. Należy przy tym zaznaczyć, że w lipcu 2023 roku UA całkowicie przestanie zbierać dane – będzie to ostatni moment, by przejść na GA4.

google analytics seo

Pozycjonowanie strony internetowej z Google Analytics – najważniejsze zmiany dla właścicieli witryn

Jakie zmiany czekają SEO i Google Ads w GA4?

Zadaniem zarówno UA, jak i GA4 jest dostarczanie przydatnych danych, które pozwolą poprawić pozycjonowanie strony internetowej. Najnowsza wersja wprowadza jednak dość znaczące zmiany w sposobie zbierania informacji, jak również w samym schemacie danych. Cały proces jest oparty na tzw. zdarzeniach – podczas gdy GA3 definiowało kilka określonych typów działań, zdarzenia w GA4 mogą objąć praktycznie każdą czynność na stronie. Google umożliwia zarówno automatyczny pomiar podstawowych danych, jak i pozyskiwanie zaawansowanych informacji po aktywowaniu odpowiedniej opcji. Możliwe jest również samodzielne definiowanie interesujących zdarzeń z własnymi parametrami, dzięki czemu analiza ruchu na witrynie może stać się jeszcze bardziej precyzyjna. Co istotne, ze względu na spore zmiany w schemacie danych konfiguracja z UA nie powinna być importowana do GA4. Aby osiągnąć najlepsze wyniki, konieczne będzie dostosowanie ustawień od nowa.

Istotną zmianą w GA4 jest również możliwość zbierania informacji zarówno ze stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Analiza ruchu na wielu platformach staje się jeszcze łatwiejsza – to niezwykle istotne dla firm i przedsiębiorstw, które oprócz witryny oferują swoim klientom również aplikację.

Sesja w UA i GA4

Google Analytics 4 różni się od poprzednika również innym traktowaniem sesji, czyli grupy interakcji użytkownika z witryną i aplikacją. W przypadku UA sesja jest uznawana za zakończoną po odnotowaniu braku aktywności przez więcej niż 30 minut. GA4 podchodzi do tej kwestii bardziej kompleksowo – niezależnie od aktywności użytkownika kończy ją dopiero wtedy, gdy ten opuści witrynę. W związku z tym liczba sesji w danych z GA4 może być mniejsza, jednak będą one trwać znacznie dłużej. To kolejna zmiana, która wiąże się ze wzrostem znaczenia ruchu z aplikacji. Spora część użytkowników przełącza się pomiędzy różnymi aplikacjami na smartfonach, pozostawiając niektóre z nich w tle, by powrócić do nich w późniejszym czasie – z tego względu Google zdecydowało się na dostosowanie sposobu mierzenia sesji.

Analityka a pozycjonowanie strony

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga nie tylko dostosowania treści i zawartości witryny, lecz także stałego mierzenia efektów działań SEO. To zadanie będzie znacznie łatwiejsze i bardziej efektywne właśnie dzięki Google Analytics. Nowa wersja przyniesie jeszcze większe możliwości na tym polu, umożliwiając zbieranie danych z większej liczby źródeł i bardziej swobodne dostosowanie gromadzonych informacji. Przygotowanie odpowiedniej konfiguracji GA jest praktycznie niezbędne, by odnieść sukces w pozycjonowaniu. Największą korzyścią ze stosowania tego narzędzia jest możliwość dokładnego zbadania ścieżki użytkownika w ramach każdej funkcjonalności na stronie. W efekcie można od razu wprowadzić zmiany dokładnie tam, gdzie trzeba, co przełoży się na lepsze wrażenia internautów – a tym samym wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Podłączenie swojej witryny do Google Analytics jest dość proste – usługa jest dostępna dla każdego użytkownika Google, a do jej aktywacji wystarczy włączenie odpowiedniej opcji w ustawieniach konta. Niektóre systemy zarządzania treścią, w tym WordPress, udostępniają gotowe wtyczki do GA. Aby sprawdzić, czy strona jest podpięta do analityki Google, można wykonać audyt SEO – warto podkreślić, że z pomocą odpowiednich narzędzi może on zostać przeprowadzony całkowicie za darmo.

Sprawdź czy Twoja strona internetowa korzysta z Google Analytics

Wykonaj audyt www i dowiedz się jakie optymalizacje warto wprowadzić w witrynie

Zobacz również

Pozycjonowanie strony www – od czego zacząć?

Pozycjonowanie strony internetowej to obecnie kluczowy element każdej strategii marketingowej, skupionej na rozwoju biznesu online i przyciągnięciu nowych klientów. Bez względu na to, czy prowadzimy